Traduction d’un passage de Démosthène

Langues anciennes

5 réponses

Bescherelle · L'essentielBac français 2027Fiches bac françaisBrevet 2027
Livres sur Amazon
Chers collègues hellénistes,

J'ai un problème avec une phrase de Démosthène tirée du contre Androtion (§ 14)

Ἀλλ' ἃ πάντες ἑοράκατε, ἴσθ' ὅτι πρώην Εὐβοεῦσιν ἡμερῶν τριῶν ἐβοηθήσατε καὶ Θηβαίους ὑποσπόνδους ἀπεπέμψατε.

Voici mon mot à mot :

Ἀλλ' ἃ πάντες ἑοράκατε, Mais ce que vous venez tous de voir
ἴσθ' ὅτι πρώην Εὐβοεῦσιν ἡμερῶν τριῶν ἐβοηθήσατε : vous le savez à savoir que tout récemment vous avez porté secours aux Eubéens en trois jours
καὶ Θηβαίους ὑποσπόνδους ἀπεπέμψατε : et avez renvoyé les Thébains après qu'ils ont capitulé

Commentaire : j’ai un doute sur la construction ici. Je comprends ἃ πάντες ἑοράκατε comme jouant le rôle complément de ἴστε. Quant au ὅτι qui suit le ἴστε, il introduit à mon avis une proposition explicative (« à savoir que… ») ; voir Bizos p. 131, remarque 9. Est-ce vraiment le cas ?

Je propose donc une traduction plus élégante :
Mais, pour l’avoir tous vu, vous savez que vous avez porté récemment secours aux Eubéens en trois jours et avez renvoyé chez eux les Thébains, après capitulation.
Oti introduit bien une proposition dépendant de oida. La relative est apposée à cette complétive.
"Mais, chose que vous avez tous vue, vous savez que…"
La traduction que tu proposes est excellente.
Merci pour ta réponse. C'est plus logique en effet. Je déteste lorsque je ne comprends pas parfaitement une construction, même si intuitivement, je parviens au sens.
Merci aussi pour le compliment sur la traduction. J'étais rouillé en grec, mais cela revient peu à peu.
J'ai pris le vieux manuel de version " La vie grecque" et j'essaye de traduire le plus exactement possible. Je suis content des progrès que je fais et de constater que je n'ai pas autant oublié que je le pensais.
Je reprendrai ici ce sujet pour demander une faveur aux connaisseurs de la littérature grecque : l'on restera toujours chez Démosthène. Eh bien, est-ce que quelqu'un d'entre vous pourrait me citer le passage en grec, bien entendu, du plaidoyer Contre Midias, de Démosthène, que Mme de Romilly lit dans cette vidéo https://www.canal-u.tv/video/les_amphis_de_france_5/l_actualite_des_etudes_grecques.260 (minute 14 à peu près) ? Je lui serais bien reconnaissant et redevable !
[221] Ὁρᾶτε δέ· αὐτίκα δὴ μάλα, ἐπειδὰν ἀναστῇ τὸ δικαστήριον, εἷς ἕκαστος ὑμῶν, ὁ μὲν θᾶττον ἴσως, ὁ δὲ σχολαίτερον, οἴκαδ' ἄπεισιν οὐδὲν φροντίζων οὐδὲ μεταστρεφόμενος οὐδὲ φοβούμενος, οὔτ' εἰ φίλος οὔτ' εἰ μὴ φίλος αὑτῷ συντεύξεταί τις, οὐδέ γ' εἰ μέγας ἢ μικρός, ἢ ἰσχυρὸς ἢ ἀσθενής, οὐδὲ τῶν τοιούτων οὐδέν. Τί δήποτε; Ὅτι τῇ ψυχῇ τοῦτ' οἶδε καὶ θαρρεῖ καὶ πεπίστευκε τῇ πολιτείᾳ, μηδέν' ἕλξειν μηδ' ὑβριεῖν μηδὲ τυπτήσειν. [222] Εἶτ' ἐφ' ἧς ἀδείας αὐτοὶ πορεύεσθε, ταύτην οὐ βεβαιώσαντες ἐμοὶ βαδιεῖσθε; Καὶ τίνι χρή με λογισμῷ περιεῖναι ταῦτα παθόντα, εἰ περιόψεσθέ με νῦν ὑμεῖς; Θάρρει νὴ Δία, φήσειέ τις ἄν· οὐ γὰρ ἔτ' οὐδὲν ὑβρισθήσει. Ἐὰν δέ, τότ' ὀργιεῖσθε, νῦν ἀφέντες; Μηδαμῶς, ὦ ἄνδρες δικασταί, μὴ προδῶτε μήτ' ἐμὲ μήθ' ὑμᾶς αὐτοὺς μήτε τοὺς νόμους. [223] Καὶ γὰρ αὐτὸ τοῦτ' εἰ 'θέλοιτε σκοπεῖν καὶ ζητεῖν, τῷ ποτ' εἰσὶν ὑμῶν οἱ ἀεὶ δικάζοντες ἰσχυροὶ καὶ κύριοι τῶν ἐν τῇ πόλει πάντων, ἐάν τε διακοσίους ἐάν τε χιλίους ἐάν θ' ὁποσουσοῦν ἡ πόλις καθίσῃ, οὔτε τῷ μεθ' ὅπλων εἶναι συντεταγμένοι μόνοι τῶν ἄλλων πολιτῶν, εὕροιτ' ἄν, οὔτε τῷ τὰ σώματ' ἄριστ' ἔχειν καὶ μάλιστ' ἰσχύειν τοὺς δικάζοντας, οὔτε τῷ τὴν ἡλικίαν εἶναι νεώτατοι, οὔτε τῶν τοιούτων οὐδενί, ἀλλὰ τῷ τοὺς νόμους ἰσχύειν. [224] Ἡ δὲ τῶν νόμων ἰσχὺς τίς ἐστιν; Ἆρ' ἐάν τις ὑμῶν ἀδικούμενος ἀνακράγῃ, προσδραμοῦνται καὶ παρέσονται βοηθοῦντες; Οὔ· γράμματα γὰρ γεγραμμέν' ἐστί, καὶ οὐχὶ δύναιντ' ἂν τοῦτο ποιῆσαι. Τίς οὖν ἡ δύναμις αὐτῶν ἐστιν; Ὑμεῖς ἐὰν βεβαιῶτ' αὐτοὺς καὶ παρέχητε κυρίους ἀεὶ τῷ δεομένῳ. Οὐκοῦν οἱ νόμοι θ' ὑμῖν εἰσιν ἰσχυροὶ καὶ ὑμεῖς τοῖς νόμοις. [225] Δεῖ τοίνυν τούτοις βοηθεῖν ὁμοίως ὥσπερ ἂν αὑτῷ τις ἀδικουμένῳ, καὶ τὰ τῶν νόμων ἀδικήματα κοινὰ νομίζειν, ἐφ' ὅτου περ ἂν λαμβάνηται, καὶ μήτε λῃτουργίας μήτ' ἔλεον μήτ' ἄνδρα μηδένα μήτε τέχνην μηδεμίαν εὑρῆσθαι, δι' ὅτου παραβάς τις τοὺς νόμους οὐ δώσει δίκην.